dimecres, 30 de març del 2016

El DNI fals de Puigdemont

Quan en Carles Puigdemont periodista voltava pel món a principi dels anys noranta procurava arribar als hotels [on] s’allotjava a última hora. Perquè a aquelles hores acostumava a haver-hi, tal com explica ell mateix, «un personal de servei que solien ser gent immigrant, gent que acabava d’arribar i que tenia un domini de l’anglès o del francès molt inferior al meu, i fàcilment els podia colar el carnet de nacionalitat catalana que portava a la butxaca i els deia “from Catalonia”. “Cata…what?” I els ho escrivia jo mateix i no hi havia cap problema amb la nacionalitat.»

divendres, 11 de març del 2016

El error histórico

En un momento determinado el poder industrial y económico reclama para sí la hegemonía política, pues, de lo contrario, se establecería un contrasentido. El capital industrial requiere normas políticas y si no tiene capacidad suficiente para imponerlas, se encontrará lastrado y castrado.
El «pacto triangular» –oligarquía vasca, grandes terratenientes e industriales catalanes– cometió el «error histórico» de haber divorciado el poder político del económico, o, por lo menos, de no haber orientado eficazmente el proceso de industrialización. En este sentido, Cataluña, que había iniciado la primera experiencia del proceso industrializador, renuncia o no puede conseguir el protagonismo político. A cambio de obtener algunas ventajas coyunturales y en especial las facilidades de un proteccionismo oscilante y siempre amenazado, acepta que sus colegas del pacto triangular asuman la dirección política del Estado.


Eliseo Bayo, De qué viven y por qué no mueren los españoles (1975).